Vitamin E : Unutulan Bir Takviye

vitamin e

Son zamanlar herkes birçok takviye alıyor/soruyor/araştırıyor ama bir tanesi var ki kimse ne kullanıyor ne de soruyor,o takviyenin adı vitamin E.Bu yazımda aslında birçok önemli etkiye sahip olan ve diğer vitaminlerin aksine ülkemizde çok tüketilmeyen bu takviye ile ilgili detaylar paylaşacağım.

VİTAMİN E

Bu vitamin yağda çözünebilir ve birçok besinde bulunur.Yüksek antioksidan seviyesine sahiptir yani serbest radikallerin hücrelerimize verdiği zararlardan bizleri korurlar.

Serbest radikal nedir derseniz,vücudumuz yediğimiz besinleri enerjiye çevirdiğinde ortaya çıkan yapılardır.Ayrıca sigara içiyorsanız,hava kirliliği varsa,güneşte kalıp çok fazla ultraviyole ışınına maruz kaldıysanız serbest radikal oluşumu artacaktır ve haliyle besinlerden aldığınız E vitamini sizlere yetersiz gelecektir.

Ayrıca vücudumuz bakteri ve virüslerle savaşmak için E vitaminine de ihtiyaç duyar (bağışıklığı güçlendirmek için).Zaten çoğu antioksidanda bu etkiyi alıyoruz.

Damarlar üzerinde de önemli bir etkisi var ve bunu tıkanıklığı önleyerek gerçekleştirir yani damar içi akışkanlığı arttırır.

EKSİKLİĞİ

Genelde yenidoğanlarda,genetik rahatsızlık durumunda,karaciğer problemleri olan veya yağ metabolizması bozukluğuna sahip kişilerde görülür.

Bütün bu parametreleri dışarıda bıraktığımızda ise E vitamini günlük yiyeceklerde yeterli miktarda bulunduğundan,eksikliği çok sık karşılaşılan bir durum değildir.

NE KADAR E VİTAMİNİNE İHTİYACIM VAR?

Ne kadara ihtiyacınız olduğunuzu aslında yaşınız belirlemektedir.Yaşlara göre tüketilmesi gereken E vitamini miktarları aşağıdadır:

Yeni doğan – 6 ay -> 4 mg (6IU)

7 – 12 ay -> 5 mg (7.5 IU)

1 – 3 yaş -> 6 mg (9 IU)

4 – 8 yaş – > 7 mg (10.4 IU)

9 – 13 yaş -> 11 mg (16.4 IU)

14 – 18 yaş -> 15 mg (22.4 IU)

Yetişkinler -> 15 mg (22.4 IU)

Hamileler ve bayanlar -> 15 mg (22.4 IU)

Emzirenler -> 19 mg (28.4 IU)

HANGİ doğal BESİNLER VİTAMİN E İÇERİR?
  • Buğday tohumu yağı,ayçiçek yağı ve aspir yani en iyi Vitamin E kaynaklarıdır.
  • Çerez olarak nitelendirdiğimiz sert kabuklu yemişler
  • Ispanak ve brokoli gibi yeşil sebzeler
HAZIR E VİTAMİNİ TAKVİYELERİ VAR MI?

Tabiki de vardır ve genellikle multi-vitamin takviyelerinin içerisinde bunu görebilirsiniz.Tek başına içeren takviyelerin seviyeleri elbette ki multi-vitamin takviyelerine göre daha fazlardır.

Eğer ki normal hayatta çok fazla serbest radikal oluşumuna sebep olacak şekilde yaşıyorsanız sadece E vitamini içeren kombinasyonları tercih edebilirsiniz.

Alınacak takviyenin E vitamini,normal formda olmalıdır (d-alpha-tocopherol).Sentetik olanlar bir problem değil ancak vücudun normal forma yani doğal forma olan tepkisi daha iyi olmaktadır.100 IU doğal form 150 IU sentetik forma eşdeğerdir.

YETERİ KADAR ALMAZSAM NOLUR ?

Sinir ve kas problemleriyle karşı karşıya kalabilirsiniz.Bunlara el ve ayaklarda his kaybı,vücut kordinasyonunun bozulması,kas zayıflığı ve görsel problemler olarak örnek verebiliriz.

Bir diğer eksiklik belirtisi de bağışıklık sisteminin zayıflamasıdır.

EN ÖNEMLİ FAYDALARI NELERDİR?

Yapılan araştırmalara göre E vitamini kullanan kişilerde kalp rahatsızlığına rastlanma olasılığı daha azdır.Bu konuda belirtmem gerekir ki; yapılan en kapsamlı çalışmada E vitamininin bu etkisine rastlanmamıştır.

Birçok çalışma göstermektedir ki E vitamini alan kişilerin bazılarında kanser oluşumu üzerinde pozitif etki gözlemlenmemiştir.Kemoterapi alan hastaların bu takviyeyi almaları konusunda doktorlarına danışmaları gerekmektedir.

Diğer bir çalışmada E vitamininin mental fonksiyonların yavaşlamasını önlediği ve Alzheimer hastalığının ilerlemesini yavaşlattığı görülmüştür.

E vitamini zararlı mı ?

Yüksek dozlara kanama riski artmaktadır.Günlük dozların aşılmaması gerekmektedir.

İlaçlarla etkileşimi var mı ?

Kan sulandırcı kullanan kişilerde kanama riski artar (coumadin vs.)

Bir çalışmada statin ve niasin kullanan kişilerde ilaçların etkinliğini azalttığı görülmüştür.

Kanser tedavisi gören kişilerde tedavi etkinliğine karıştığı saptanmıştır.

E vitamini ile daha fazla bilgi almak için doktor ve eczacınıza danışabilirsiniz.



Related Posts :

1 Comment :

  1. Srcn

    Sayenizde vitaminlerin ne kadar yararlı olduğunu gördüm, teşekkürler.


Bir Cevap Yazın :

* Your email address will not be published.

Hakkımda

2* yaşında,az gezen,çok okuyan eczacı kişisidir.Boş zamanlarında spor yapar,müzik dinler,kahve içer ve bloguna yazılar yazar.Bunların hepsini aynı güne denk getirdiğinde yazarın tadından yenmez.

Amacı insanların internet üzerinden saçma sapan sağlık yazılarını okuyup hayatlarına bu saçma fikirleri entegre etmesini yazılarıyla engellemektedir.

Bunların yanında kendi beğenilerini ve önerilerini de yazarak bir nebze de olsa okuyucuların doğru ürünlere ulaşmasını ister.

Comodo SSL